Sunday 14 April 2013

salah siapa ?




.. " ahh .. stresss . kenapa result SPM aku sangat - sangat hancur . aku tak boleh terima .. ni dah teruk sangat ni .. kenapa jadi macam ni ? "

sedih ..
" sabar la weh .. dah takdir , bukan rezeki kau la untuk spm ni . mungkin ALLAH nak bagi kau rezeki yg lain "

"gila kau tak sedih . agak - agak la wei . spm ni .kalau setakat pmr aku tak lah heran sangat .. patutnya aku dapat lebih lagi la dari trial exam tapi ni dah teruk dari trial dah ni . sumpah weh aku tak tau kenapa .."

"hmm . kau ni . relaks la . mungkin ada something yg kau buat tak kena kat mana-2.."

"hmm .. apa salah aku eh sampai tuhan uji aku sampai macam ni sekali .. adoii .. "

"kau cuba la ingat-2 balik apa yang kau buat sebelum exam , waktu exam dan selepas exam . mungkin ada something wrong kat situ ."

         ........................................................................................


rewind apa yang pernah aku buat dulu ..

banyak yang salah ..

betul .. memang salah aku . ,

cari DIA bila aku susah ,

bila aku nakkan sesuatu ,

ingat DIA bukan selalu ..

          ............................................................................................

"aku rasa betul la memang salah aku . patut la ALLAH bagi macam ni je kat aku"

tunjuk result SPM .. 

" apa-2 pun kau bersyukurlah dgn apa yang DIA bagi. sebab sekurang-kurangnya ada lagi rezeki untuk kau walaupun sedikit .. kau tahu kenapa DIA uji kau macam ni ? "

"mungkin sebab aku tak selalu ingat DIA"

"yer . kau memang tahu apa jawapan nya .. sebab kau dah rewind apa yang kau buat dulu .dan kini ."

      ..................................................................................................


ok .. tadi tu sekadar contoh .. hanya nak berkongsi .. salah siapa kalau apa yang kita harapkan tak dapat ?


salah siapa andai doa kita tak di makbul oleh-NYA ?


just.think.

amalan kita betul-2 dijaga tak ?
solat lima waktu on time tak ??
solat sunat untuk tampung amalan wajib kita buat tak ?

bila nak exam .. 

solat hajat ,
solat sunat dhuha ,
bangun tahajjud 1/3 malam ,
baca al-quran ,

sebelum exam .. mungkin amalan di atas td kita buat ..
waktu exam .. insyaALLAH buat lagi kalau tak sibuk study ,
selepas exam .. buat lg .. nak mntak supaya dapat result cemerlang .. 

tapi selepas itu .. istiqomah kah amalan kita tu ?

 alhamdulillah bagi yg istiqomah sebelum, sewaktu ,  dan selepas exam tu .. tapi tak semua macam tu kan ?

kadang-kadang sibuk sangat menghadap buku sampai tak ada masa nak menghadap quran ? sedangkan kejayaan tu DIA yang bagi ..


sedarkah kita tentang ituu ? 


kadang-2 kita hanya buat amalan2 tadi sebelum exam


kadang-2 sewaktu exam baru nak buat ..


kadang-2 pulak selepas exam .. sebab ? tak sempat la nak buat .. busy study .. 


manusia memamg pandai mencipta alasan ,


aku tak cakap sape-2 .. aku pun kadang-2 buat jugak alasan-2 yg tak relevan tu ..


tapi pernah kah kita terfikir pasal tu ..


cari ALLAH bila kita susah ,


solat hajat bila rasa terdesak nakkan sesuatu ,


ingat ALLAH bila diri dah di timpa masalah ..


bukan nak cakap tak payah ingat ALLAH .. 


tapi , 


kenapa untuk perkara-2 tertentu , saat-2 tertentu sahaja ?


bukan selamanya .. istiqomah ?


ALLAH tahu apa yang ada dalam hati kita .. 


kat sini aku nak cakap . , 


buat sesuatu kena istiqomah .. sebab , niat kita pun ALLAH dah tahu ..


ok . contoh ..


"aku solat hajat ni sebab nak exam .."


ok .. kalau takde exam tak payahla buat amalan-2 sunat. macam tu ?

ingat .. 

kalau hajat kita tak tercapai .

kalau apa yang kita nak tak dapat . 

bukan salah siapa .

salah diri kita ..

takkan nak buat semua tu waktu perlu je ?

maknaya .. ALLAH pun akan bagi apa yang kita nak bila perlu je .. adil la kan ?

jaga semua benda insyaALLAH ALLAH akan jaga kita .. 

ustazah aku pernah cakap ..

dulu .. dia mintak dgn ALLAH .. (aku pun tak ingat apa yang dia mintak . nk pergi mekah rasanya ) ..

waktu tu ..solat dia jaga .. on time. tahajjud malam istiqomah . amalan sunat perbanyakkan ,, .

dan hajat dia tu di makbulkan oleh ALLAH .. 

bukan setakat itu .. rezeki dia pun semakin bertambah ..

so .. boleh nampak kan .. istiqomah ke tidakk

ikhlas ke tidak ..

ingat , niat kita pun ALLAH dah tahu .. 

:)




No comments:

Post a Comment