Sunday, 14 September 2014

Cermin



credit to google



Nah . Assalamualaikum .

Hai dan hai .

Hm . Tajuk entri tu macam ada kena mengena lah jugak sikit dengan apa yang saya nak tulis ni . Hehhe .

Emm . Cermin . ?
Apakah ?

Cermin ni , kalau kita tengok , dia akan pantulkan diri kita , atau dengan kata lain , apa yang ada pada diri kita itulah yang akan cermin pantulkan atau boleh juga saya katakan , bila kita berdiri depan cermin , kita
akan lihat diri kita .

Haha . Maksud yang sama je sebenarnya .

Mesti pernah dengar kan ayat ayat macam ni . Samada kat TV atau kat dunia realiti atau kita sendiri yang 
pernah cakap kat orang lain atau orang lain yang pernah cakap kat kita . Heh .

Ayat 1 : kau pergi balik rumah cermin sikit muka kau tu .
Ayat 2 : kau pergi lah cermin diri kau tu sikit .

Dan ayat ayat yang sewaktu dengannya .
Biasa nya ayat menyindir atau ayat nak marah lah macam tu . Biasanya .

Tapi tapi tapi , ayat tu memaksudkan yang orang yang berkata tu macam nak suruh kita lihat diri kita . Sebab tu dia suruh pergi cermin . Macam nak suruh sedar diri gitu lah . Heheh .

Em . Penat eh duk membebel pasal cermin je . Haha . Okok . *serius .

Hm . Sebenarnya nak cakap , Memang . Memang cermin memantulkan siapa diri kita . Tapi pernah tak kita terfikir bila kita cerminkan diri kita , apa yang kita lihat , itulah yang orang lain lihat . Maksudnya , pakaian kita , penampilan kita dsb.

Tapi , nak di highlight kan kat sini sebenarnya , kadang kadang kita ni boleh jadi cermin pada orang lain . Contoh paling mudah , ibubapa dan anak anak .
Hm , kita tengok sekarang ramai budak budak atau remaja yang jenis tak dengar cakap , melawan ibubapa , cakap benda yang bukan bukan , pakaian dedah sana sini , keluar melepak sampai tengah malam dsb .

Kadang kadang antara sebab diorang jadi macam ni sebab cermin yang mereka lihat tu bukanlah cermin yang sepatutnya . Atau dalam erti kata yang senang , salah ikutan . Tapi , saya cakap kadang kadang . Yelah , sebab sebenarnya mungkin jugak sebab mereka jadi macam tu kerana kurang didikan . Tapi , kadang kadang saya lihat , mereka jadi macam ni sebab mereka tengok apa yang ada depan mata mereka . Ibubapa lah orang yang selalu bersama anak anak terutama sekali dalam waktu umur mereka sekitar dari lahir hingga ke 6 tahun . Waktu ni kanak kanak akan dengar dan ikut apa yang mereka nampak . Sekarang saya perhatikan , ramai kanak kanak dalam lingkungan umur 4 hingga 6 tahun dan ke atas dah pandai bercakap yang bukan bukan , mencarut dsb. Dari mana mereka belajar semua ni ? Dari persekitaran . Dan kadang kadang apa yang ada di sekitar mereka tak sesuai dengan kehidupan mereka yang tengah nak membesar tu . Tapi ada juga jenis ibubapa yang tak kisah , buat benda tak elok depan anak anak , pakai pakaian yang seksi seksa bila keluar rumah , bercakap benda yang bukan bukan dsb. , macam mana anak anak mereka tak terikut ? Mungkin anak anak akan kata , 'alah , mak ayah aku pun mencarut' atau 'alah , mama pakai skirt pendek boleh , takkan aku tak boleh .'

Inilah antara silap ibubapa . Silap didikan dan tunjuk ajar . Okay lah . Sebenarnya banyak lagi contoh contoh lain , ni hanya sebagai contoh realiti yang jadi pada zaman ni .

Dulu , ustazah pernah cakap , kalau nak anak jadi baik , kita dulu yang kena jadi baik , sebab anak anak akan dengar apa yang ibubapa mereka cakap dan lihat apa yang ibubapa mereka buat dan mereka akan ikut . So , fikirlah , kalau kita sendiri pun tak baik , macam mana kita nak anak kita jadi baik ? Mungkin ada orang yang tak kisah kalau anak dia kurang baik atau tak baik . Ya , mungkin ada ,  mungkin takde . Tapi memiliki anak yang soleh solehah tu adalah satu anugerah . Yelah , sebab anak yang soleh dan solehah akan mendoakan ibubapa mereka . Tapi , kalau anak kurang baik , ibubapa jugalah yang akan susah hati . Melainkan kalau ibubapa yang memang tak sayangkan anak . So , saya bukanlah nak membebel apa sangat . Cumanya , kita kena ingat , kita ni cermin kepada anak anak kita . Jadi , tunjukkanlah pantulan yang terbaik untuk mereka . Sebab apa yang mereka lihat , itulah yang mereka akan buat . Jadi didiklah anak anak dan berilah tunjuk ajar yang terbaik untuk mereka .

Dan .

Ada lagi , haa . Kadang kadang cermin ni jugak boleh kita gunakan untuk muhasabah diri . Hm ? Acaner ?
Ok . Let me tell you , cuba berdiri depan cermin , tengok setiap inci wajah kita . Hidung , mulut , mata dsb . Ucaplah Alhamdulillah . Sebab apa yang ada pada diri kita sekarang adalah nikmat dari Allah . Bersyukurlah . Sebab Allah masih bagi kita bernafas dengan hidung , bercakap dengan mulut , melihat dengan mata dan sebagainya . Bersyukurlah kerana Allah ciptakan manusia dengan cukup sempurna . Jadi , bersyukurlah atas nikmatNya yang tidak terkira . 

C'mon lets say Alhamdulillah . :)

Spread Love .

Salam sayang .
Adios .