Saturday 18 January 2014

belajar



education  is the most powerful weapon . - quote

ah . not actually . for us as muslims , du'a is the most powerful weapon .aduh . penat . tapi hari ni cuti sebenarnya .eheh . penat masuk semester baru ni . kelas memang lah full . dari pagi sampai ke petang .dengan gap antara kelas pon tak berapa nak ada . kalau ada pon sekejap je . kadang nak solat tu pon nak kena rushing .but , solat tu tak payah lah cepat cepat . utamakan yang lebih utama . beza tu solat cepat dengan solat cepat cepat .

dan belajar pulak quite difficult la jugak semester ni . dengan subjek yang agak mencabar la jugak . tapi itulah orang cakap . mana ada belajar yang senang . nama pon belajar . benda yang tak tahu kita akan tahu . so , dalam nak menghadapi hari hari yang agak sibuk ni memang la kena ada cara . cara macam mana nak kawal situasi supaya kita takde lah nak stress sangat . 

ilmu tu perlu . dengan ilmu kita tahu . tapi untuk dapat ilmu kita perlu berusaha . berusaha dan minta dengan-NYA . ye lah . sebab semua tu milik DIA . kita minta pon sebab nak pinjam je . walau banyak mana ilmu yang kita ada , mungkin hanya setitis dari seluruh air di lautan . hanya sedikit dari ilmu Sang Pencipta . tapi kita perlukan ilmu . dengan ilmu kita tahu membezakan mana yang hak mana yang batil . dengan ilmu kita mampu untuk menilai baik buruk sesuatu perkara .

jadi , nak dapat ilmu kenalah belajar . berdoa , berusaha , ikhtiar dan bertawakkal hanya pada ALLAH . takde sape yang mampu memudahkan yang susah . menyenangkan yang payah . selain ALLAH . jadi , mintaklah kepada-NYA . untuk ilmu kita perlukan doa . kerana kita hamba . hamba yang perlu meminta dari tuhan-NYA . mintalah . sebab sifat ALLAH itu al wahhab . maha memberi . lagi sifat ALLAH , ar rahman . maha pemurah . mintalah . kerana ilmu itu milik ALLAH . tiada yang mustahil bagi-NYA .

No comments:

Post a Comment